torsdag 29. mars 2012

Smykke

Jeg bestemte meg for å prøve å lage et smykke som brukes av rasen.

Det første jeg gjorde var å tegne og skjære ut motivet i linoleum.
Deretter skjærte jeg ut motivet mitt og pusset det litt.









Da motivet mitt var ferdig pusset, måtte jeg få avtrykket i en oljebasert sand, for å klare det måtte jeg stampe leira i en form. har aldri gjort noe slikt før, så det var litt vanskelig til å begynne med, men det gikk veldig bra når jeg først fikk det til.









Da jeg hadde stampet denne formen med leire, så la jeg linoleum formen min oppå.
deretter festet jeg en til form oppå den andre.
så måtte jeg ha et pulver som kalles talkum over hele flaten slik at jeg kunne løsne neste lag med sand senere.









Så var det bare å fylle på resten av formen med leire.











Da jeg var ferdig med all stampingen, så åpnet jeg formen, tok bort linoleum formen, lagde støpekanaler, satte sammen formene igjen, og fylte med smeltet tinn inn gjennom kanalen.
Etter det måtte jeg file bort alle grove kanter og lignende fra tinn formen. måtte ha kritt på filene for at tinnet ikke skulle sette seg fast på filene og ødelegge dem.
til slutt pusset jeg formen med sandpapir og polerte tinnet. poleringen var litt problematisk først, men så kom en av lærerne å sa at jeg måtte ta noe gøgg på for at det skulle virke. etter det gikk det ganske enkelt å raskt å få tinnet blankt. 
her er mitt ferdige resultat;

motivet er et wicca pentagram.
Wicca er en paganistisk religion som i hovedsak tror på naturelementer og magi.
Du kan lese litt om Wicca her, det er for det meste korrekt informasjon.
For å lese om symbolene og lignende innenfor wicca, så kan du lese det her, om du bare vill lese om pentagrammet, så leser du her.
grunnen til at jeg valgte dette motivet, er fordi jeg smått vurderer at rasen min skal være wicca.
Symbolene er ikke viktig å ha med på pentagrammet, men jeg valgt å ha de med.




Jeg synes det var veldig greit å jobbe med tinn, verken for vanskelig eller lett. Jeg har aldri støpt før, så dette var helt nytt for meg, så det ga meg en positiv erfaring. Jeg har brukt slipemaskin en gang før, men jeg lærte meg at man måtte ha på noe "gøgge" (jeg har ingen anelse om hva det kalles.) for at tinnet skulle være mulig å  slipe.
til slutt må jeg si at det er mye jeg kunne ha gjort annerledes, som å få linjene rettere og jevnere, laget symbolene mer detaljert, hatt hull gjennom i stede for en grov flate. men jeg er fornøyd med det resultatet jeg fikk, vært fall med tanke på at dette er første gang jeg jobber med tinn..  


2 kommentarer:

  1. Denne dokumentasjonen syns jeg er veldig god , du har fått med mange sider ved arbeidsprosessen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for i år og lykke til med dine framtidige formgivingsprosjekt! Håper du får tid til å blogge om det siste arbeidet som du jobber med.

      Slett